Για το θέμα του δημόσιου κοινόχρηστου χώρου των αιγιαλών που παραχωρείται για την ανάπτυξη ομπρελοξαπλωστρών καθώς και για την αξία που προσδίδει στα δικαιώματα των πολιτών επί των κοινόχρηστων αυτών χώρων, μίλησε ο Αντιδήμαρχος των Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου κ. Γιάννης Πιταούλης.
Συνοπτικά, ο κ. Αντιδήμαρχος ανέφερε ότι:
- έχει συσταθεί στο Δήμο μια επιτροπή η οποία είναι επιφορτισμένη με το καθήκον να διενεργεί ελέγχους για να διαπιστώνει αν υπάρχουν παραβάσεις και παρανομίες από τους επιχειρηματίες, αλλά η επιτροπή αυτή συνήθως κινητοποιείται κατόπιν καταγγελιών ή αναφορών από δημότες.
- δεν έχουν υποβληθεί καταγγελίες που να συνδέονται με το κύριο αίτημα των πολιτών, δηλαδή να μένει προστατευμένος και ελεύθερος ο δημόσιος χώρος στις παραλίες που προβλέπεται από τους νόμους. Οι όποιες καταγγελίες έχουν υποβληθεί στο Δήμο έχουν εκδικητική χροιά (μεταξύ επιχειρηματιών), και
- σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει προφορική διαμαρτυρία των πολιτών για τους χώρους που παραχώρησε ο Δήμος, πλην όμως, ο Δήμος εξάντλησε μεν τα περιθώρια του νόμου και παραχώρησε τη μέγιστη δυνατή επιφάνεια γιατί «οι επιχειρήσεις πρέπει να δουλέψουν», αλλά λειτούργησε απολύτως μέσα στα πλαίσια της νομιμότητας.
Ως παράδειγμα τήρησης της νομιμότητας από την πλευρά του Δήμου ο κ. Αντιδήμαρχος επέλεξε να αναφερθεί στις Αγκαθωπές λέγοντας -σε απόλυτο τόνο- ότι: «Παρότι τηρούμε τα προβλεπόμενα, στις Αγκαθωπές για παράδειγμα θα έλεγε κανείς ότι είναι ασφυκτικά. Όμως υπάρχουν σημεία που φαίνονται ελεύθερα και δεν μπορούν να κάτσουν οι λουόμενοι, γιατί για παράδειγμα μπορεί να υπάρχουν κρινάκια. Κατανοούμε τα σχόλια, αλλά υπάρχουν σχέδια συγκεκριμένα»
Μετά τα παραπάνω, ας μας επιτρέψει ο κ. Αντιδήμαρχος να του επισημάνουμε, ευγενικά, τα εξής:
Αυτά τα συγκεκριμένα σχέδια των παραχωρήσεων που υπάρχουν αλλά ο Δήμος τα κρατάει κρυφά (υποχρεούται να τα αναρτά στην ιστοσελίδα του) και οι επιχειρηματίες δεν τα αναρτούν, ως οφείλουν, στις παραλίες, τα έχουμε ζητήσει από το Δήμο (αλλά και το Λιμενικό Ταμείο και την Κτηματική) για να δούμε αν υπάρχουν παράνομες παραχωρήσεις από τους φορείς ή παράνομες καταλήψεις χώρων από τους επιχειρηματίες. Όταν θα τα έχουμε θα ενημερώσουμε λεπτομερώς και τον κ. Αντιδήμαρχο αλλά και τους λοιπούς αρμόδιους για το τι θα εντοπίσουμε.
Όσον αφορά τις Αγκαθωπές, να πούμε στον κ. αντιδήμαρχο, ότι, η αναφορά του στο χώρο που υπάρχουν κρινάκια ως χώρο που, αν και υπάρχει, δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί από του πολίτες, προδίδει ενδεχόμενη παράνομη παραχώρηση εμβαδού αιγιαλού (άνω του 50% που επιτρέπεται). Σύμφωνα με το νόμο: «Σε κάθε περίπτωση πρέπει να παραμένει ελεύθερη έκταση αιγιαλού σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού εμβαδού του, ανάλογα με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του αιγιαλού, μη υπολογιζόμενου του χώρου που είναι δυσπρόσιτος και μη αξιοποιήσιμος (Ν. 2971/01 αρ.13 παρ.4)». Δηλαδή αν π.χ. για τον προσδιορισμό του 50% προς παραχώρηση δεν έχουν αφαιρεθεί τα κρινάκια, το βόλεϊ, ο δρόμος κ.λπ. τότε θα βρισκόμαστε μπροστά σε μια καραμπινάτη παρανομία του ίδιου του Δήμου. Περισσότερες λεπτομέρειες όταν θα έχουμε στη διάθεσή μας τα σχετικά σχέδια των παραχωρήσεων.
Όσον αφορά το θέμα των ελέγχων, τόσο ο Δήμος όσο και το Λιμενικό Ταμείο που έχουν παραχωρήσει την απλή χρήση αιγιαλού και παραλίας για ομπρέλες και ξαπλώστρες, υποχρεούνται να αναφέρουν αμελλητί στη Κτηματική Υπηρεσία τις αυθαιρεσίες οι οποίες υποπίπτουν στην αντίληψή τους. Η παράβαση της υποχρέωσης αυτής συνιστά το πειθαρχικό αδίκημα της παράβασης καθήκοντος (Ν. 2971/01 αρ.27 παρ.9).
Είναι προφανές, ότι, αν η επιτροπή των ελέγχων δεν κάνει τους ελέγχους που υποχρεούται (βλ. ΚΥΑ 38609 ΕΞ 2023, άρθρο 10) για να διαπιστώνει τις αυθαιρεσίες και απλά περιμένει καταγγελίες πολιτών, ενδεχομένως, τίθεται θέμα παράβασης καθήκοντος. Προφανώς το ίδιο ισχύει και για όποιον αρμόδιο του Δήμου (που οφείλει να ενημερώσει την Κτηματική) ο οποίος ενώ γνωρίζει ότι η επιτροπή δεν κάνει τη δουλειά της, με τη δικαιολογία της αναμονής καταγγελιών (διευκολύνοντας έτσι τις αυθαιρεσίες), κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια. Είναι πραγματικά αδιανόητο και εξοργιστικό, ο Δήμος να περιμένει καταγγελίες για να κάνει τη δουλειά του. Για την ακρίβεια είναι και ανήθικο.
Κλείνοντας να πούμε στον κύριο Αντιδήμαρχο ότι, κάλλιστα μπορεί, ένα πρωί, αντί να πάει στο γραφείο του, να κάνει μια βόλτα στις παραλίες, μιας και όπως είπε τον Δήμο τον ενδιαφέρει να τηρούνται τα συμφωνηθέντα. Δεν χρειάζεται να περιμένει τους ελέγχους της Επιτροπής η οποία περιμένει καταγγελίες… για να κινηθεί. Αλλά ούτε και ενημέρωση από συναδέλφους του που πάνε για μπάνιο αλλά δεν βλέπουν αυτά που βλέπει ακόμα και το πιο άπειρο μάτι. Ίσως μετά δεν θα αισθάνεται τόσο σίγουρος για να δηλώνει και μάλιστα σε απόλυτο τόνο ότι στη Σύρο κολυμπάμε μέσα στη νομιμότητα.
Ενδεικτικά, αν κατά την αυτοψία του εντοπίσει περιπτώσεις:
- όπου οι ξαπλώστρες δεν απέχουν 5 μέτρα από την ακτογραμμή (χονδρικά 2 σειρές ξαπλωστρών) τότε, ή ο Δήμος (ή το Λ.Τ.) παραχώρησε επιφάνεια που απαγορεύεται ή ο επιχειρηματίας απλώθηκε παράνομα. Η παραβίαση αυτή επιφέρει την ανάκληση της παραχώρησης (Ν. 2971/01 αρ.13 παρ.6).
- όπου η κάλυψη του παραχωρημένου χώρου είναι μεγαλύτερη από 60% για περιοχές εκτός Natura, ή μεγαλύτερη από 30% για περιοχές Natura τότε είναι παράνομη. Δεν χρειάζεται να έχει μετροταινία μαζί του, μπορεί απλά να μετρήσει ομπρέλες. Οι σχετικές προδιαγραφές προβλέπουν ότι για τις ανάγκες των υπολογισμών ένα σετ (1 ομπρέλα + 2 ξαπλώστες + τραπεζάκι) καταλαμβάνει κατ’ ελάχιστον επιφάνεια 5,0 τ.μ. [π.χ. σε παραχωρημένο χώρο 200 τ.μ μπορούν να καλύπτονται τα 120 τ.μ. αν είναι εκτός Natura, ή τα 60 τ.μ. αν είναι εντός Natura. Στην πρώτη περίπτωση χωράνε 24 ομπρέλες ενώ στη δεύτερη περίπτωση χωράνε 12]. Η παραβίαση αυτή επιφέρει την ανάκληση της παραχώρησης (Ν. 2971/01 αρθρο.13 παρ.6).
- όπου σε παραχωρήσεις που έχει κάνει ο Δήμος προς όμορες επιχειρήσεις, έχουν τοποθετηθεί ξαπλώστρες πέραν των δύο νοητών γραμμών που άγονται από τα όρια του χώρου που νομίμως δραστηριοποιείται η επιχείρηση και βαίνουν κάθετα στην ακτογραμμή, τότε ή ο Δήμος παρανόμως μίσθωσε το χώρο πέραν των ορίων ή ο επιχειρηματίας απλώθηκε παράνομα. (ΚΥΑ 38609 ΕΞ 2023, άρθρο 4)
- όπου υπάρχουν ξαπλώστρες σε θέσεις όπου, εφόσον υπάρχει δρόμος πρόσβασης δεν είναι νόμιμα υφιστάμενος ή εφόσον υπάρχει χώρος στάθμευσης, αυτός δεν είναι νόμιμα διαμορφωμένος και εκτός αμμοθινών, τότε, ή ο Δήμος παρανόμως έκανε την παραχώρηση ή κάποιος τρίτος παρανόμησε. (ΚΥΑ 38609 ΕΞ 2023, Παράρτημα 3)
- όπου έχει γίνει οποιαδήποτε εκχέρσωση θέσεων και εκρίζωση αμμόφιλων και λοιπών ειδών που αποικίζουν τις αμμώδεις ζώνες τότε να είναι σίγουρος ότι κάποιος παρανόμησε (ΚΥΑ 38609 ΕΞ 2023, Παράρτημα 3)
- όπου έχουν τοποθετηθεί ηχητικά συστήματα στο δημόσιο χώρο που παραχωρήθηκε τότε υπάρχει παραβίαση. (ΚΥΑ 38609 ΕΞ 2023, Παράρτημα 4)
- όπου κόπηκαν ή τσακίστηκαν τα αρμυρίκια για να φυτρώσουν και να ευδοκιμήσουν ξαπλώστρες τότε… (ΚΥΑ 38609 ΕΞ 2023, Παράρτημα 4).
- κ.λ.π., κ.λ.π…
Μπορεί, επί του παρόντος, να μην είμαστε Μύκονος, Πάρος, Νάξος ή Ρόδος, όμως καταβάλλουμε φιλότιμες προσπάθειες για τους μοιάσουμε… Αν η ασυδοσία, η απληστία και η παρανομία, απ’ όπου και αν προέρχονται, δεν αντιμετωπιστούν εδώ και τώρα, σε λίγο καιρό θα είναι σχεδόν αδύνατο.
Η πηγή για τα λεγόμενα του κ. Αντιδημάρχου εδώ
12.08.2023
Το Διοικητικό Συμβούλιο