Η φωτογραφία είναι της 02.04.2023 (λίγο μετά την αποστολή του εγγράφου).
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Αναπάντητο αίτημα του Παρατηρητηρίου για τους ακρωτηριασμούς δέντρων και τις λοιπές καταστροφικές ενέργειες που αφορούν στη διαχείριση πρασίνου στη Σύρο – Αποστολή νεοτέρου αιτήματος και επιπλέον στοιχείων.
Τον Σεπτέμβριο του 2022 αποστείλαμε έγγραφο αίτημα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες (Δήμο Σύρου Ερμούπολης – Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου – Διεύθυνση Δασών Νομού Κυκλάδων) ζητώντας εξηγήσεις και τη χορήγηση στοιχείων σχετικά με τους μαζικούς ακρωτηριασμούς των δέντρων και τις λοιπές καταστροφικές ενέργειες για τη βλάστηση που λαμβάνουν χώρα στη Σύρο.
Έξι μήνες πέρασαν από τότε, και, έως σήμερα, καμία υπηρεσία δεν μας έχει απαντήσει παρά την νομική υποχρέωση που έχουν οι δημόσιες υπηρεσίες να απαντούν στα αιτήματα που τους κατατίθενται. Κατά το διάστημα αυτό οι ακρωτηριασμοί των δέντρων έχουν ενταθεί λαμβάνοντας ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Το Παρατηρητήριο αξιολογώντας το θέμα των ακρωτηριασμών των λίγων δέντρων του νησιού μας, ως εξαιρετικά σοβαρό απέστειλε προς τις υπηρεσίες αυτές νεότερο (υπενθυμιστικό) αίτημα στο οποίο συμπεριέλαβε και επιπλέον στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι εφαρμοζόμενες μέθοδοι είναι αντιεπιστημονικές, έχουν καταστροφικές συνέπειες για τα δέντρα και αυξάνουν κατακόρυφα τις πιθανότητες μελλοντικών ατυχημάτων από θραύσεις κλαδιών.
Ελπίζουμε αυτή τη φορά να λάβουμε επιστημονικά στοιχεία και απαντήσεις (πειστικές) που, αν μη τι άλλο, να μας αποδείξουν ότι σφάλουμε και ότι οι φορείς ενεργούν με επιστημονικά κριτήρια και γνώμονα την ποιότητα του περιβάλλοντος και την προστασία των δέντρων. Και κυρίως ότι δεν δημιουργούν συνθήκες που με σημαντική πιθανότητα οδηγούν σε μελλοντικές πτώσεις κλαδιών και τραυματισμούς.
Το έγγραφο που αποστείλαμε έχει ως ακολούθως: (Εδώ το έγγραφο σε PDF)
Παρατηρητήριο Ποιότητας Περιβάλλοντος Σύρου
Αριθμ. πρωτ.: 265
Ημερομηνία: 30.03.2023
Προς:
Α. Δήμο Σύρου Ερμούπολης
1. Δήμαρχο κ. Ν Λειβαδάρα
2. Πρόεδρο Δ.Σ. κ. Ι. Κεράνη
3. κ.κ. Δημοτικούς Συμβούλους
4. Επιτροπή Ποιότητας Ζωής
5. Οικονομική Επιτροπή
6. Διεύθυνση Καθαριότητας, Περιβάλλοντος και Αγροτικής Πολιτικής
7. Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών
8. Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου
Β. Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου
1. Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού
2. Κ.Ε.Π.ΠΕ.
3. Περιφερειάρχη κ. Γ. Χατζημάρκο
4. Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων κ. Γ. Λεονταρίτη
Γ. Διεύθυνση Δασών Νομού Κυκλάδων
Κοινοποίηση
1. Υποψήφιες Δημοτικές Παρατάξεις
– “Αναγέννησί μας”
– “Έχουμε Σχέδιο για την Σύρο”
– “Λαϊκή Συσπείρωση Σύρου”
– “Σύρα Σειρά σου”
2. Βουλευτές Νόμου Κυκλάδων
– κ. Κατερίνα Μονογυιού
– κ. Ιωάννη Βρούτση
– κ. Φίλιππο Φόρτωμα
– κ. Νίκο Συρμαλένιο
Θέμα: Αναπάντητα αιτήματά μας σχετικά με τους μαζικούς ακρωτηριασμούς δέντρων και λοιπών καταστροφικών ενεργειών για τη βλάστηση στη Σύρο και κατάθεση συμπληρωματικών στοιχείων.
Σχετικά:
2. Το με αρ. πρωτ. 124387/2077/13.10.2022 έγγραφο της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
3. Ο Ν. 2690/9-3-99 (ΦΕΚ 45 Α’): «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις».
4. Η με αριθμ. Η.Π. 11764/653/06 (ΦΕΚ Β 327/17-3-2006): «Πρόσβαση του κοινού στις δημόσιες αρχές για παροχή πληροφοριών σχετικά με το περιβάλλον…».
5. Π.Δ.28/15 (ΦΕΚ 34 Α/23-03-2015): «Κωδικοποίηση διατάξεων για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία».
8. Η Ελληνική τεχνική προδιαγραφή ΕΛΟΤ ΤΠ 1501-10-06-04-01:2009 «Κλάδεμα δένδρων»
9. Η με αριθμ. ΔΚΠ/οικ.1211/16 (ΦΕΚ 2524 Β/16-8-2016): «Αναστολή της υποχρεωτικής εφαρμογής πενήντα εννέα (59) Ελληνικών Τεχνικών Προδιαγραφών (ΕΛΟΤ – ΕΤΕΠ)».
10. Η Προσωρινή Εθνική Τεχνική Προδιαγραφή ΠΕΤΕΠ 10-06-04-01 «Κλάδεμα δένδρων»
11. Η έκδοση «European Tree Pruning Standard» η οποία υποστηρίχθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αποσκοπούσε στον καθορισμό τεχνικών διαδικασιών για το κλάδεμα των δέντρων ευεξίας και για την οποία συνεργάστηκαν 12 οργανισμοί από χώρες της ΕΕ
12. Δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών της 04.11.2022 με τίτλο «Οι δεντροκτόνοι με τα πριόνια»
Κυρίες, κύριοι
Τον Σεπτέμβριο του 2022 σας αποστείλαμε έγγραφο αίτημα για χορήγηση στοιχείων, εγγράφων και περιβαλλοντικών πληροφοριών σχετικά με τους μαζικούς ακρωτηριασμούς των δέντρων και λοιπών καταστροφικών ενεργειών για τη βλάστηση στη Σύρο (σχετικό 1). Στο έγγραφό μας αυτό περιελάβαμε και σημαντικά επιστημονικά στοιχεία τα οποία καταδεικνύουν ότι οι αντιεπιστημονικοί ακρωτηριασμοί των δέντρων εκτός από την άμεση υποβάθμιση του περιβάλλοντος που προκαλούν, πυροδοτούν (απολύτως προβλέψιμα) και συνθήκες επικινδυνότητας για τους κατοίκους. Επίσης ζητήσαμε να συζητηθεί το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο και να σταματήσει η εφαρμογή της καταστροφικής αυτής πρακτικής.
Έως σήμερα κανένας αποδέκτης δεν έχει απαντήσει στο αίτημά μας αν και έχει παρέλθει πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα από την κατάθεση του, πολύ μεγαλύτερο από αυτό που θέτει η νομοθεσία για την απάντηση σχετικών αιτημάτων που κατατίθενται στις υπηρεσίες [άρθρο 2, παρ. 1, εδ. α, γ, ε, στ και άρθρο 3 της Η.Π. 11764/653/06 (ΦΕΚ Β 327/17-3-2006): «Πρόσβαση του κοινού στις δημόσιες αρχές για παροχή πληροφοριών σχετικά με το περιβάλλον» και άρθρο 5 του Ν. 2690/9-3-99 (ΦΕΚ 45 Α’): «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις»].
Συνεπώς, αιτούμαστε προς τις απευθυνόμενες αρμόδιες υπηρεσίες να απαντήσουν στο έγγραφο αίτημά μας, σύμφωνα με τα κατά το νόμο προβλεπόμενα, και να τοποθετηθούν στα κρίσιμα θέματα που αυτό θέτει. Επισημαίνουμε ότι εκπροσωπούμε έναν σύλλογο 365 πολιτών της Σύρου (αρκετών από αυτούς/ές με επιστημονική κατάρτιση και εφαρμοσμένη γνώση στις Περιβαλλοντικές και Γεωπονικές επιστήμες, Δασοκομία, κλπ) με καταστατικό στόχο την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος προς όφελος του συνόλου των πολιτών και επισκεπτών του νησιού. Με την ιδιότητα αυτή, εκφράζουμε την αγωνία μας για την, κατά την κρίση μας, σοβαρή υποβάθμιση του ελαχιστότατου αστικού και περιαστικού πρασίνου στον τόπο μας.
Ειδικά στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, η οποία μας απέστειλε το ανωτέρω (2) σχετικό και μας ενημέρωσε ότι η διαχείριση του πρασίνου (δέντρων και βλάστησης), όπως κοπή, κλάδεμα κλπ, δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητές της, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:
- σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 4 της Η.Π. 11764/653/06 (ΦΕΚ Β 327/17-3-2006) και το άρθρο 4 παρ.1 του Ν. 2690/9-3-99 (ΦΕΚ 45 Α’): «αν η αίτηση υποβληθεί σε αναρμόδια αρχή, η αρχή αυτή οφείλει, μέσα σε τρεις (3) ημέρες να την διαβιβάσει στην αρμόδια και να γνωστοποιήσει τούτο στον ενδιαφερόμενο». Για υποθέσεις αρμοδιότητας περισσότερων υπηρεσιών, η προθεσμία των τριών ημερών παρατείνεται κατά οκτώ ή δέκα μέρες αντίστοιχα.
- Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος είναι σαφώς αρμόδια για θέματα υποβάθμισης του περιβάλλοντος, πραγματοποίησης των σχετικών ελέγχων και επιβολής προβλεπόμενων κυρώσεων.
Ως εκ τούτου, και επειδή δεν γνωρίζουμε ποιες είναι οι αρμόδιες αρχές για τα ζητήματα αυτά στους χώρους ευθύνης της Περιφέρειας, παρακαλούμε τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού όπως διαβιβάσει το αρχικό αίτημά μας (μαζί με το παρόν συμπληρωματικό έγγραφο) στις αρμόδιες αρχές και να μας ενημερώσει σχετικά. Επιπλέον παρακαλούμε να μας ενημερώσει για τις ενέργειές της επί των αναφερομένων, στο πλαίσιο των δικών της αρμοδιοτήτων.
Εκτός των ανωτέρω, διαμαρτυρόμαστε εντόνως γιατί αντί να περιοριστούν οι ακρωτηριασμοί των δέντρων μετά την κατάθεση του (αναπάντητου) αιτήματός μας, αυτοί έχουν ενταθεί λαμβάνοντας ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Πλέον δυσκολευόμαστε να εντοπίσουμε δέντρα σε δημόσιο δρόμο ή χώρο που να μην έχουν δεχθεί αυτή την καταστροφική επέμβαση.
Επειδή το ζήτημα των καρατομήσεων των δέντρων είναι εξαιρετικά σοβαρό, εκτός των όσων παρατέθηκαν στο αίτημά μας προκειμένου να καταδείξουν την αντιεπιστημονικότητα και τις καταστροφικές συνέπειες των ακρωτηριασμών, παραθέτουμε εδώ επιπλέον επιστημονικά κ.α. στοιχεία, προκειμένου να τονίσουμε ακόμη περαιτέρω την σπουδαιότητα της κατάστασης:
1. Το ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ σε σχέση με τους ακρωτηριασμούς των δέντρων αναφέρει σε έγγραφο του προς τον Συνήγορο του Πολίτη (σχετικό 6):
«Στη χώρα μας, πολύ συχνά, οι κλαδεύσεις σε κοινόχρηστους χώρους πρασίνου πραγματοποιούνται με λανθασμένες πρακτικές, γεγονός που είναι επιζήμιο για τη μορφή, την αισθητική και συχνά για την υγεία και την ευρωστία των δέντρων, αλλά και την ασφάλεια των πολιτών, με αποτέλεσμα να μην παρέχουν το πλήθος των λειτουργιών που μπορούν να επιτελούν στον αστικό χώρο…»
Το ΓΕΩΤΕΕ αναφέρει ότι μεταξύ των κυριότερων αιτιών εφαρμογής των ακατάλληλων κλαδεύσεων και γενικότερα της μη ορθολογικής διαχείρισης αστικού πρασίνου περιλαμβάνεται και το ότι:
«Αυτές σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται από ανθρώπους που δεν έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις και εμπειρία».
Για την ελαχιστοποίηση των προβλημάτων που αφορούν στην ορθολογική διαχείριση αστικού πρασίνου στη χώρα μας, το ΓΕΩΤΕΕ προτείνει μεταξύ άλλων:
«Οι Δήμοι και τα ΝΠΔΔ που διαχειρίζονται Δέντρα και αστικό πράσινο θα πρέπει να διαθέτουν οργανωμένη και επαρκώς στελεχωμένη υπηρεσία πρασίνου, με υπαλλήλους που έχουν την κατάλληλη μόρφωση και γνώση, ώστε να κατευθύνουν και να επιβλέπουν τις εργασίες σε δέντρα. Όταν οι εργασίες δεν πραγματοποιούνται με αυτεπιστασία από τις υπηρεσίες πρασίνου, θα πρέπει η ανάθεση τους να γίνεται σε αναδόχους που έχουν την τεχνική και επιστημονική επάρκεια να αναλάβουν τέτοιες εργασίες»
2. Ο Συνήγορος του Πολίτη που ασχολήθηκε με το θέμα της μη ορθολογικής κλάδευσης δέντρων σε κοινόχρηστους χώρους των Δήμων, διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, ότι (σχετικό 7): «η κλάδευση πραγματοποιείται, πολλές φορές, από ιδιωτικά συνεργεία ή υπαλλήλους που δε διαθέτουν την κατάλληλη εμπειρία, με αποτέλεσμα να βλάπτεται η υγεία του δέντρου».
Στην περίπτωση της Σύρου, εξ’ όσων γνωρίζουμε, ο Δήμος πραγματοποιεί τις κλαδεύσεις με υπαλλήλους του ενώ δεν γνωρίζουμε πως διεκπεραιώνουν τις εργασίες αυτές οι υπόλοιπες αρχές (πιθανολογούμε ότι τις διεκπεραιώνουν μέσω αναθέσεων σε ιδιωτικά συνεργεία).
Είναι εύκολα κατανοητό ότι τα ιδιωτικά συνεργεία που λειτουργούν στο πλαίσιο αναθέσεων και αποσκοπούν κυρίως στη μεγιστοποίηση του κέρδους τους (που σχετίζεται με τον χρόνο κλάδευσης ανά δέντρο και τη μεταπώληση καυσόξυλων και λοιπής ύλης) έχουν ισχυρά κίνητρα για τη χρησιμοποίηση μεθόδων ακρωτηριασμού (ελαχιστοποίηση του χρόνου εργασίας με μεγιστοποίηση της αποκοπτόμενης ξυλείας). Στην περίπτωση αυτή αν η επίβλεψη εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής δεν είναι, για οποιοδήποτε λόγο, η δέουσα, τότε είναι βέβαιο ότι το αποτέλεσμα θα είναι αυτό που πράγματι βλέπουμε. Δηλαδή η καταστροφή των δέντρων σε αυτές τις περιπτώσεις δεν οφείλεται μόνο στην αμάθεια αλλά και στο προσδοκώμενο κέρδος.
3. Η Ελληνική Τεχνική Προδιαγραφή ΕΛΟΤ ΤΠ 1501-10-06-04-01:2009 «Κλάδεμα δένδρων», προσδιορίζει τις παρατηρούμενες καρατομήσεις των δέντρων ως επιζήμιες πρακτικές, αναφέρει (σχετικό 8):
«3.21. Επιζήμιες πρακτικές κλαδέματος (topping και lopping)
Το topping και το lopping είναι επιζήμιες πρακτικές για τα δέντρα (Σχήμα 13).
Το topping συνίσταται στην αφαίρεση του άνω τμήματος παλιών δέντρων για τη μείωση του ύψους τους, με το κλάδεμα κάθετων κλάδων σε μεσογονάτια διαστήματα (Α).
Το lopping συνίσταται στην κοπή των οριζοντίων κλάδων στα μεσογονάτια διαστήματα για τη μείωση της κόμης (Β).
Οι δύο αυτοί τύποι κλαδέματος των κύριων ή δευτερευόντων κλάδων, είτε για αισθητικούς (μείωση της θέας, της ηλιοφάνειας κ.λ.π.) είτε για λόγους ασφάλειας (ανάπτυξη δέντρων κοντά σε καλώδια), προκαλούν τα αντίθετα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Μεταξύ των δυσμενών επιπτώσεων του κορυφολογήματος είναι οι ακόλουθες:
- Ανάπτυξη άσχημων, φουντωτών νέων κλάδων, που συνήθως ξεπερνούν σε ύψος τους αρχικούς βλαστούς.
- Μείωση της αισθητικής αξίας, τελικώς, με την αλλοίωση του φυσικού σχήματος του δέντρου.
- Εξασθένιση της δομής του δέντρου και αύξηση του κινδύνου σπασίματος.
- Αύξηση της ευαισθησίας του δέντρου στη σήψη.
Με το σωστό κλάδεμα μπορεί να επιτευχθεί η απομάκρυνση των «ενοχλητικών» κλάδων χωρίς τα προβλήματα που δημιουργούν οι δύο παραπάνω πρακτικές κλαδέματος» (σελ. 15)
Μεταξύ των απαιτήσεων που θέτει τεχνική προδιαγραφή περιλαμβάνονται και οι εξής (τις οποίες δεν έχουμε παρατηρήσει να εφαρμόζονται κατά τους ακρωτηριασμούς των δέντρων στη Σύρο):
«4 Απαιτήσεις
4.1 Γενικά
Το κλάδεμα θα πρέπει να γίνεται με το σωστό τρόπο, κατάλληλη εποχή και από ειδικευμένο προσωπικό, πρέπει δε να αποτελεί προγραμματισμένη εργασία ώστε να μην δημιουργείται υπερβλάστηση. Σε περίπτωση υπερβολικής βλάστησης και για την αποφυγή πρόκλησης ζημιών πρέπει η επαναφορά να γίνεται σταδιακά μέσα στην πάροδο αρκετών χρόνων» (σελ. 16).
«4.4 “Πάστα” κλαδέματος
Όταν η τομή είναι μεγαλύτερη από 5 – 10 cm τότε θα καλύπτεται με “πάστα κλαδέματος” (βαφή σε σπρέι ή βαφή με πινέλο), ώστε να προστατευτεί το φυτό από την είσοδο μικροοργανισμών» (σελ 18).
Η Ελληνική Τεχνική Προδιαγραφή έχει υποχρεωτική εφαρμογή στις κλαδεύσεις που γίνονται στο πλαίσιο εκτέλεσης των δημοσίων έργων. Για την ακρίβεια, με το σχετικό (9) έχει ανασταλεί η υποχρεωτική εφαρμογή της προκειμένου να επικαιροποιηθεί, και μέχρι να γίνει αυτό εφαρμόζεται η Προσωρινή Εθνική Τεχνική Προδιαγραφή ΠΕΤΕΠ 10-06-04-01 «Κλάδεμα δένδρων» (σχετικό 10), η οποία προβλέπει ακριβώς τα ίδια.
Οι προδιαγραφές αυτές συντάχθηκαν με σκοπό να εξυπηρετούνται σωστά οι λειτουργίες για τις οποίες φυτεύτηκαν τα δέντρα και για την προστασία τους από κακοποίηση από ανειδίκευτα ιδιωτικά συνεργεία ή σκοπίμως με κίνητρο τη μεγιστοποίηση του εργοληπτικού κέρδους. Το γεγονός ότι οι προδιαγραφές αυτές έχουν υποχρεωτική εφαρμογή μόνο στα δημόσια έργα, δεν σημαίνει ότι αναιρείται η επιστημονική τους αξία για τα κλαδέματα που γίνονται από δημόσιες αρχές με ίδια μέσα. Είναι αυτονόητο ότι οι δημόσιες αρχές δεν θα πρέπει να έχουν κερδοσκοπικά κίνητρα. Είναι επίσης αυτονόητο ότι οφείλουν να λειτουργούν σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης και δεν χρειάζεται καμία προδιαγραφή για να τους το επιβάλει αυτό. Πουθενά δεν «θεμελιώνεται» δικαίωμα των δημοσίων αρχών να κλαδεύουν τα δέντρα με αντιεπιστημονικό και καταστροφικό τρόπο.
4. Στην έκδοση «European Tree Pruning Standard» η οποία υποστηρίχθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (σχετικό 11) και αποτελεί έναν πολύ καλό οδηγό για τα κλαδέματα με επιστημονικά ενδεδειγμένες μεθόδους, αναφέρεται ρητά ότι:
«Topping of (semi-)mature trees without the intent to establish a fixed, artificial form for amenity reasons and without planned and repetitive pruning interventions is considered bad tree work and must be avoided at all times. It leads to large pruning wounds and the associated dysfunction and decay. Topped trees are mutilated trees». (σελ.18)
[Το κεφαλωτό κλάδεμα (topping) (ημι)ώριμων δέντρων που πραγματοποιείται χωρίς να έχει σκοπό να καθιερωθεί μια σταθερή τεχνητή μορφή των δέντρων και χωρίς προσχεδιασμένες και επαναλαμβανόμενες παρεμβάσεις κλαδέματος, θεωρείται κακή πρακτική εργασίας στα δέντρα και πρέπει πάντα να αποφεύγεται. Οδηγεί σε μεγάλες πληγές κλαδέματος και στη σχετιζόμενη με αυτές δυσλειτουργία και φθορά των δέντρων. Τα δέντρα που έχουν δεχθεί τέτοιες επεμβάσεις είναι ακρωτηριασμένα δέντρα]. (σελ.18)
5. Στο δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών της 04.11.2022 με τίτλο «Οι δεντροκτόνοι με τα πριόνια» (σχετικό 12), ο επίτιμος καθηγητής Δασολογίας του ΑΠΘ, κ. Θεοχάρης Ζάγκας συνοψίζει με απλά και σύντομα λόγια το θέμα. Αναφέρει το δημοσίευμα:
«Με δεδομένο ότι η “Εφ.Συν.” έχει κατά καιρούς λάβει πλήθος διαμαρτυριών πολιτών για τις ανεξέλεγκτες κοπές που εμφανίζονται ως… κλαδέματα (Καλαμαριά, Έδεσσα κ.α.), απευθυνθήκαμε στον επίτιμο καθηγητή Δασολογίας του ΑΠΘ, Θεοχάρη Ζάγκα, γνωστό για την επιστημονική του γνώση ακόμη και για ζητήματα διαχείρισης αστικού πρασίνου.
Ο κ. Ζάγκας είναι κυριολεκτικά καταπέλτης καθώς, όπως μας λέει, “κλάδευση δέντρων στον αστικό χώρο δεν συστήνεται επ’ ουδενί, παρά μόνο παρεμβάσεις ειδικές για κάθε ένα δέντρο χωριστά που παρουσιάζει πρόβλημα. Η κλάδευση είναι βάναυση επέμβαση, η οποία θα έπρεπε να είναι η εξαίρεση. Το δέντρο είναι η φυλλωσιά του, η αρχιτεκτονική του είναι ο πλούτος του κόσμου. Η κλάδευση που βλέπω πια σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα είναι θανατηφόρα. Μιλάω εδώ και μέρες με ανθρώπους στην Έδεσσα που προσπαθούν να σώσουν πλατάνια. Διερωτώμαι, όσοι κρατούν αλυσοπρίονα στα χέρια είναι πιστοποιημένοι ή ανειδίκευτοι; Ζητώ να σταματήσουν αμέσως οι κλαδεύσεις».
Του αναφέρουμε το επιχείρημα που ακούγεται συχνά, ότι με τις κλαδεύσεις κάνουν καλό στα δέντρα γιατί δυναμώνουν. “Όποιος το λέει αυτό είναι ανίδεος” μας απαντά. “Δυστυχώς συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, τα δέντρα αδυνατίζουν, είναι πιθανότερο έτσι να σπάνε τα κλαδιά στο πρώτο φύσημα, έχουμε στη διάθεσή μας μπόλικη γνώση από ολόκληρο τον κόσμο, ας μας ρωτήσουν”».
Επιμένουμε να τονίζουμε μετ’ επιτάσεως τους απολύτως προβλέψιμους και επιστημονικά τεκμηριωμένους κινδύνους που ελλοχεύουν μετά από την εφαρμογή αυτών των καταστροφικών πρακτικών για αποκόλληση και πτώση κλαδιών με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν περαστικοί και οχήματα.
Η προβλέψιμη υπερβλάστηση που προκύπτει ως αντίδραση των δέντρων στη καρατόμηση προκειμένου να επιβιώσουν, οδηγεί σε πολύ πυκνές και μεγάλες φυλλωσιές με αποτέλεσμα οι ανεμοπιέσεις που δέχεται το δέντρο να αυξάνονται. Επιπλέον οι πολλοί νέοι βλαστοί που προκύπτουν μετά την κατατόμηση έχουν εκ φύσεως ατελέστερες συναρμογές με το κυρίως σώμα του δέντρου ενώ συγχρόνως είναι εκτεθειμένες σε μύκητες – ασθένειες και σήψη. Όλα αυτά αποτελούν ένα εκρηκτικό μίγμα που αυξάνει κατακόρυφα την πιθανότητα θραύσεων και πτώσεων τμημάτων των δέντρων. Για την ακρίβεια η πιθανότητα αυτή μετατρέπεται σε βεβαιότητα αν μετά την αρχική καρατόμηση δεν γίνεται η αντίστοιχη διαδικασία σε επαναλαμβανόμενα συχνά διαστήματα για την αποφυγή των κινδύνων. Ποτέ πλέον τα ακρωτηριασμένα δέντρα δεν θα αποκτήσουν ξανά την φυσική τους δομή, την αισθητική τους αξία και αντοχή. – Τα δέντρα ουσιαστικά έχουν καταστραφεί.
Μετά από όλα όσα αναφέρθηκαν τόσο στο αρχικό μας αίτημα όσο και στο παρόν συμπληρωματικό έγγραφο τα οποία θεωρούμε ότι είναι υπέρ αρκετά για να καταδείξουν ότι οι καρατομήσεις είναι καταστροφικές για τα δένδρα, επικίνδυνες για τους ανθρώπους και οδηγούν σε βάναυση υποβάθμιση του περιβάλλοντος που ζούμε, παραθέτουμε ενδεικτικά φωτογραφίες από τις νέες «σφαγές» των δέντρων που πραγματοποιήθηκαν μετά την αποστολή του (αναπάντητου) αιτήματός μας. Μπορεί καμία υπηρεσία να μην μας απάντησε αλλά οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι είναι πολύ παραγωγικές ως προς τις «καρατομήσεις» και πολύ επιδέξιες στη χρήση των αλυσοπρίονων…
Σημ.: Στον Γαλησσά μπορούμε και καλύτερα. Με λίγη επιμονή ακόμη μπορούμε να απαλλαγούμε οριστικά από τα ενοχλητικά αρμυρίκια τους ενοχλητικούς ευκαλύπτους αλλά και την παράκτια βλάστηση των αμμοθινών που αποτελούν εμπόδια για το τουριστικό μέλλον του χωριού….
Επ’ ευκαιρία να θυμίσουμε ότι οι αμμοθίνες δεν είναι οικόπεδο ή «ακάλυπτος» και η βλάστηση τους δεν είναι «ξερόχορτα».
Στην ιστοσελίδα του Δήμου παρουσιάζεται ένα τέτοιο σχέδιο.
Μετά τα όσα εκτέθηκαν ανωτέρω, προκύπτει ότι πλέον είναι απόλυτα επιβεβλημένο να αναζητηθεί βοήθεια από ειδικούς φορείς (ενδεχομένως κάποιο πανεπιστήμιο), ώστε να αξιολογηθεί η κατάσταση των δέντρων του νησιού που έχουν ακρωτηριαστεί (επί του οδικού δικτύου και επί δημοσίων χώρων), να καταγραφούν, να μελετηθούν οι απαιτούμενες ενέργειες για τη βελτίωσή τους και να προγραμματιστεί η αντικατάσταση όσων δεν πρόκειται να συνέλθουν ποτέ. Οφείλουμε να παραδώσουμε στους επόμενους τα δένδρα και το πράσινο αν όχι καλύτερα από αυτά που παραλάβαμε τουλάχιστον όχι χειρότερα και κυρίως όχι επικίνδυνα.
Σε κάθε περίπτωση, ζητάμε/απαιτούμε να σταματήσει επιτέλους η καταστροφική αντιμετώπιση των δέντρων και της βλάστησης του νησιού μας!
Παρακαλούμε όπως το παρόν έγγραφο προσαρτηθεί στο αρχικό μας αίτημα (σχετικό 1) και για τις απαντήσεις σας επί των αιτούμενων χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση.
Ευχαριστούμε εκ των προτέρων.
Συνημμένα:
Τα αναφερόμενα σχετικά με αριθμ. 1, 6, 7, 8, 10, 11 και 12
(έχει ενσωματωθεί και σχετικός ηλ. σύνδεσμος στη περιγραφή τους)
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο πρόεδρος
Ιάσονας-Ιωάννης Μίχος
Η γραμματέας
Χαρίκλεια Χαλαστάνη