Skip to content
Home » Our News » Προδιαγραφές ασφάλειας για αμμοβολές – υδροβολές

Προδιαγραφές ασφάλειας για αμμοβολές – υδροβολές

  • Articles
This post is not yet available in English

Το 2009 το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος παρουσίασε το έργο «Προδιαγραφές ασφάλειας για αμμοβολές – υδροβολές» της ομάδας εργασίας που συγκροτήθηκε με την υπ’ αριθμ. Δ11/Σ44/2006 απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του.

Εκεί είχαν συμπεριληφθεί στοιχεία από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Διπλωματικής εργασίας: «Πρόβλεψη της Αέριας Ρύπανσης από Ψηγματοβολή στο Ναυπηγείο “Νεώριον Νέα Α.Ε” στην Ερμούπολη της Σύρου» – Ε.Μ.Π., 1999 – Σαγιάνος Χ., Μπατίστας Ν.

Η έρευνα αυτή ασχολήθηκε με την πρόβλεψη της αέριας ρύπανσης από ψηγματοβολή και επικεντρώθηκε στο ναυπηγείο “Νεώριον Νέα Α.Ε.” στην Ερμούπολη της Σύρου. Σκοπός της ήταν η εκτίμηση των επιπέδων ρύπανσης στις κατοικήσιμες περιοχές, αφού εκεί πιθανόν να υπήρχαν επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων.

Μεταξύ των στοιχείων που ήταν τότε διαθέσιμα από το ναυπηγείο και χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό της παροχής της σκόνης ήταν ότι η μέση κατανάλωση αποξεστικού υλικού (πρώτης ύλης υλικού αμμοβολής) ήταν περίπου 35 κιλά ανά τετραγωνικό μέτρο επιφάνειας που αμμοβολίζεται (35 kg/m2).

Με το στοιχείο αυτό ας επιχειρήσουμε μια προσέγγιση της ποσότητας της αμμοβολής που απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα της Ερμούπολης από τα ακροφύσια (κάνοντας πολύ δυνατό θόρυβο), για να καθαριστεί ένα πλοίο μέσων διαστάσεων. Ως μέσο όρο για την καθαριζόμενη επιφάνεια ας χρησιμοποιήσουμε τα 10.000 m2, που σε κάποιες περιπτώσεις θα είναι μεγαλύτερη και σε κάποιες μικρότερη, αναλόγως των ακριβών διαστάσεων του πλοίου, του ποσοστού καθαρισμού, του είδους του πλοίου, των εσωτερικών χώρων (π.χ. αμπάρια) που θα καθαριστούν κλπ.

Ενδεικτικά λοιπόν, κατά την αμμοβολή του πλοίου αυτού θα απελευθερωθούν προσεγγιστικά στην ατμόσφαιρα 35 kg/m2 x 10.000 m2=350.000 kg αμμοβολής.

Δηλαδή 350 τόνοι ανά πλοίο.

Σήμερα 19-1-2021 διαβάζουμε σε τοπικά μέσα ενημέρωσης ότι στο Νεώριο έγινε “ποδαρικό” με 10 πλοία να εξυπηρετούνται ταυτοχρόνως και ότι οι προβλέψεις για το 2021 κάνουν λόγο για 112 πλοία που αναμένεται να εξυπηρετηθούν. Επίσης διαβάζουμε ότι το 2020 εξυπηρετήθηκαν 91 πλοία (συν 2 δεξαμενές του Π.Ν.).

Η φωτογραφία που συνοδεύει τα δημοσιεύματα είναι πραγματικά εντυπωσιακή με τα 10 πλοία στη σειρά στη μέση της πόλης: https://syrospress.gr/nafpigeia-syrou-podariko-me-10…/

Το 2021 κάνει λοιπόν “ποδαρικό” στη Ερμούπολη με πρόβλεψη 350 x 112 = 39.200 τόνων αμμοβολής. Αν σε αυτό προστεθούν και οι σκόνες από τις σκουριές, τα υφαλοχρώματα και ότι άλλο έχει προσκολληθεί στα ύφαλα των πλοίων καθώς και τα σταγονίδια των χρωμάτων που θα πάρει ο άνεμος, θα προκύψει ανάγλυφη η ειδυλλιακή εικόνα της Σύρου το 2021.

Το 2020 ήταν προσεγγιστικά “μόνο” 91 x 350 = 31.850 τόνοι η αμμοβολή που έπεσε χωρίς να υπολογίζονται οι δεξαμενές του Π.Ν. και η συντήρηση της δεξαμενής του ναυπηγείου. Επίσης ειδυλλιακή εικόνα.

Τα απόβλητα αμμοβολής που θα παραχθούν το 2021 θα είναι κατά προσέγγιση η μισή ποσότητα των βουνών που είχαν συσσωρευτεί στον ανοιχτό χώρο του ναυπηγείου όλα τα προηγούμενα χρόνια και απομακρύνθηκαν πρόσφατα. Λιγότερη κατά 20% ήταν η αντίστοιχη ποσότητα των αποβλήτων του 2020.

Η ανάπτυξη και η κατακόρυφη αύξηση της παραγωγικότητας του ναυπηγείου σίγουρα δεν μπορούν να αμφισβητηθούν. Αναμένουμε και τις αποδείξεις από τις Αρμόδιες Αρχές ότι η σκόνη της ανάπτυξης αυτής δεν θα φτάνει στα πνευμόνια μας για να πάψουμε να ανησυχούμε. Αναμένουμε τις ενέργειές τους που θα εξασφαλίσουν τόσο τις θέσεις εργασίας όσο και ότι ο ορισμός του αέρα ως “άχρωμου και άοσμου” θα ισχύσει και για τη Σύρο.